domingo, outubro 16, 2016


O grande mantra da cultura pop:

What constitutes creative activity, per Elizabeth Gilbert? It’s the pursuit of “buried treasure,” of the “strange jewels” that the universe hides “deep within us all.” This hunt is both transcendent—“something that takes us out of our established and limiting roles in society”—and playful. Gilbert writes:
"You want to write a book? Make a song? Direct a movie? Decorate pottery? Learn a dance? Explore a new land? You want to draw a penis on your wall? Do it. Who cares? It’s your birthright as a human being, so do it with a cheerful heart. (I mean, take it seriously, sure—but don’t take it seriously.)"
While much of the advice is structured around her own experience as a professional writer, she offers up one friend’s decision to start ice-skating as a prime example of creative living. “If you’re alive, you’re a creative person,” Gilbert writes. “The guardians of high culture will try to convince you that the arts belong only to a chosen few, but they are wrong and they are also annoying."
What could be a more charming appeal to worshipful fans than the assurance that they’re fundamentally the same as their hero? (Gilbert briefly entertains the question of whether talent matters, coming down unpersuasively on the side of not really.)

2 comentários:

xilre disse...

Existirá uma fronteira clara e definida entre cultura pop e cultura não pop? Terá dependência temporal? Quando Bach tocava com os amigos numa banda de café (no café Zimmermann, em Leipzig) seria cultura pop ou não pop?

Diogo Vaz Pinto disse...

Essa questão, para o caso, mais do que ociosa, parece-me provir de uma mera tontura académica. É sempre possível advertir para o problema das ténues fronteiras, mas isso não deverá prender-nos se nos virmos imersos num contexto de pronunciados desequílibrios. Não tenho vontade de discutir se o ambiente é ou não higiénico quando passamos os dias atolados em merda. Não espere que entretenha devaneios hipotéticos apenas para trocarmos acenos de um passeio para o outro. Podemos sempre reservar o nosso juízo ao ponto de sermos incapazes de formar um juízo sobre seja o que for. É apenas mais uma forma muito ajuizada de se perder juízo.